Voedingsmiddelen

Inleiding

5 element dietKruiden en voedingsmiddelen zijn ook sterke medicijnen met hun energie eigenschappen van warmte of koude, versterkend of afvoerend. Het selecteren van de juiste voeding voor een bepaald type lichaam of ziekte patroon is een belangrijk onderdeel van het genezingsproces. Bij de westerse diëtetiek ligt de focus op vitamines en calorieën van een voedingsmiddel. Er wordt geen rekening gehouden met de energetische werking van de bereiding van het voedsel. In de traditionele Chinese geneeswijze wordt voedsel gecategoriseerd volgens de energie eigenschap.

Vijf elementen dieet

In de Chinese voedingsleer kijkt men naar de uitwerking van het voedingsmiddel in zijn geheel op het individu en men kijkt niet naar de afzonderlijke calorien/vitamines/mineralen ect. Een voorbeeld hiervan is hoe u zich voelt na het eten van bepaalde maaltijden/voedingsmiddelen.

Gezond eten hier betekent: door neutraal en warm/ koud voedsel af te wisselen krijg je niet alleen zoveel mogelijk verschillende voedingsstoffen binnen maar ook betere energie evenwicht en een  fit gevoel.

Elk element heeft een kleur, smaak en energie orgaan die met elkaar verbonden zijn. Het dieet dat alle verschillende kleuren en smaken bevat zal beter de meridianen energie versterken en houden yin en yang balans.

De 5-elementenvoeding onderscheidt vijf thermische categorieën, heet, warm, neutraal, verfrissend en koud.

  • Hete categorie: lamsvlees, chili, kaneel, knoflook, gedroogde gember, etc.
  • Koude categorie: selderij, tomaat, peer, zeewier, meloen, varkensvlees, etc.

Het voedsel beïnvloedt het lichaam door thermische werking. Hier heeft de thermische werking niets te maken met de temperatuur maar de energie eigenschap.

  • mensen met koude toestand moeten meer voedsel eten van de warme of warmte categorie;
  • mensen met hete toestand moeten meer voedsel te eten uit de koele of koude categorie.

Therapeutische effecten van vijf smaken en relatie met vijf elementen

  • Bitter (hart, vuur): voedsel en kruiden zijn meestal koelend (yin) en bevorderen het samentrekkende en vuur dalende effect.
  • Zoet (milt, aarde) voedsel en kruiden in deze categorie zijn meestal Yang versterkend en verhogen de energie-niveaus.
  • Scherp (long, metaal) deze zijn meestal heet, aromatisch, Yang energie stimulerend, verspreidend en expanderend.
  • Zuur (lever, hout) deze zijn over het algemeen verkoelend (yin) en koelend en samentrekkend.
  • Zout (nier, water) Deze zijn over het algemeen verkoelend (yin) en beweegt naar beneden en naar binnen.

Elke smaak helpt voedsel en kruid naar de bij behorende meridiaan of orgaan te gaan. Voedsel of kruiden met een zure smaak gaan makkelijk naar de lever, voedsel of kruiden  met een scherpe of pikante smaak naar de longen enz.

De Vijf elementen voedingsleer suggereert dat een persoon zijn- of haar dieet op de seizoenen moet richten. Evenals het eten van voedingsmiddelen moet gebaseerd op de verschillende elementen zijn om het lichaam in balans te brengen.

Volgens de 5 elementen theorie verandert de manier waarop je kookt en ook de energie van je voedsel. Grillen geeft voedsel een vuur energie, bakken geeft voedsel een metale energie, gefrituurd voedsel geven een hout energie, koken met water geeft voedsel een water energie en stomen geeft voedsel een aarde energie.

Vijf elementen en seizoenen

  • voorjaar
    Hout element is verbonden met ochtend en de lente. Omdat voorjaar wordt gekoppeld aan de lever en galblaas, daarom is het belangrijk om een dieet namen dat versterkt en reinigt deze organen.
  • zomer
    Vuur element is verbonden met het middaguur en de zomer, en is gerelateerd aan het hart en de dunne darm.
  • late zomer
    Aarde element is verbonden met de middag en de late zomer, en is gerelateerd aan maag en pancreas.
  • herfst
    Metaal element is verbonden met de avond en de herfst seizoen en is gerelateerd aan longen.
  • winter
    Water element is verbonden met ‘s nachts en het winterseizoen en van invloed op de nieren en de blaas.
Zure smaak reist naar lever

Zure smaak reist naar lever

Kruiden Tonica
Goji bessen

Dioscorea met Goji bessen

Naast voedingssupplement, gebruiken mensen in China volgens oude traditie vaak voedsel gecombineerd met kruiden (anders dan keuken kruiden die bedoeld zijn voor een betere smaak) om het lichaam en de geest in een optimale conditie te houden en ziekte te voorkomen, te verminderen of te genezen. Kruiden same koken met voedsel volgens de vijf elementen, is een bizonde tonic, het is geen dieet, maar een levensstijl gebaseerd op natuurlijke voedingsmiddelen en energie eigenschappen, afgestemd op uw lichaam om evenwicht te herstellen en te handhaven.

Bovendien, veel kruiden zijn immuunsysteem versterkend, zoals Astragalus, Codonopsis, Schizandra bessen, Goji bessen, etc. vaak worden ze toegepast bij chronische ziekte met vermoeidheid, Schiazandera Bessenkwetsbaarheid, het verhoogt resistentie tegen ziekten en stress, tegenwoordig worden ze ook gebruikt tijdens of na chemotherapie.

Schizandra bessen worden gebruikt in de traditionele Chinese geneeskunde, waar het wordt beschouwd als een van de 50 fundamentele kruiden. Vaak wordt Schizandra gebruikt als thee of onderdeel van soep en gerecht.

Zuur en Base Evenwicht

Gezondheid is gebaseerd op het in stand houden van ons inwendig systeem, en hierbij speelt het zuur-base evenwicht een belangrijke rol. Door verzuring van het lichaam wordt het lichaam vatbaarder voor schimmels, virussen, bacteriën en vrije radicalen.

ph-schaal-zuur-base-alkaline

Oorzaken van verzuring lichaam

  •     Zuurvormende voedingsmiddelen laten na verbranding zure afvalstoffen achter zoals urinezuren, fosforzuren, looizuren en azijnzuren;
  • Basischvormende voedingsmiddelen laten na verbranding basische stoffen achter zoals ijzer, kalium, en magnesium

Er zijn verschillende oorzaken die verzuring veroorzaken: overmatig eten van dierlijke eiwitten en koolhydraten, overmatig alcohol- en suikergebruik, slechte eetgewoonten, weinig beweging, roken.

Symptomen en klachten van verzuring in het lichaam

Stadium I Stadium II
haaruitval maagzweer
obstipatie jicht
zure oprispingen hartinfarct
dermatitis reuma
cariës bij tanden en kiezen beroerte
infectiegevoeligheid diabetes
chronische pijn bij de spier en gewrichten vroegtijdige artrose
dik slijm beslag op tong vochtophoping
depressie  overgewicht
allergieën  botontkalking
slaapstoornissen

In onderstaand overzicht is van de voedingsmiddelen aangegeven in welke mate deze verzurend, dan wel of alkalisch (basisch) zijn.

Optimale pH-waarde van het lichaam
  • Speeksel: 6,00 – 7,50
  • Urine: 4,50 – 8,40
  • Bloed: 7,34 – 7,45 (ideaal = 7,41)

Het is trouwens niet zo dat zuur smakende voeding ook een zuur vormt in het lichaam, het is zelfs zo dat over het algemeen zuur smakende producten zoals bijv. fruit na vertering in het lichaam basen vormen.

Ook zijn zuurvormende voedingsstoffen niet per definitie ongezond. Integendeel, in oliën (onverzadigde vetzuren), noten en vis (omega-3) zitten belangrijke bouwstoffen, die onontbeerlijk zijn voor een gebalanceerde voeding.

Zuur-base voedingsoverzicht

Tabel zuur-base voedingslijst

Eet, voor een goede balans, 70% alkalisch en 30% zuurvormend!

Categorie van zuur en base voedsel

Elk voedsel heeft een getal dat de relatieve potentieel van alkaliteit (+) of zuurgraad (-) spiegelt toegewezen. Hoe hoger het getal, hoe beter het is voor de gezondheid.

Klik hier om Zuur/Alkalische Voeding Tabel te weergeven/verbergen

Zuur Alkalische Voeding Tabel
Gezonde Alkalische Voedingsmiddelen Milde en Neutrale Voedingsmiddelen Ongezond Zure Voedingsmiddelen
     
Vegetables Fruits Meat, Poultry, And Fish
Alfalfa Grass +29.3 (In Season, For Cleansing Only Or With Moderation) Beef -34.5
Asparagus +1.3 Apricot -9.5 Chicken (to -22) -18.0
Barley Grass +28.1 Bananna, Ripe -10.1 Eggs (to -22)
Brussels Sprouts +0.5 Bananna, Unripe +4.8 Liver -3.0
Cabbage Lettuce, Fresh +14.1 Black Currant -6.1 Ocean Fish -20.0
Cauliflower +3.1 Blueberry -5.3 Organ Meats -3.0
Cayenne Pepper +18.8 Cantaloupe -2.5 Oysters -5.0
Celery +13.3 Cherry, Sour +3.5 Pork -38.0
Chives +8.3 Cherry, Sweet -3.6 Veal -35.0
Comfrey +1.5 Coconut, Fresh +0.5  
Cucumber, Fresh +31.5 Cranberry -7.0 Milk And Milk Products
Dandelion +22.7 Currant -8.2 Buttermilk +1.3
Dog Grass +22.6 Date -4.7 Cream -3.9
Endive, Fresh +14.5 Fig Juice Powder -2.4 Hard Cheese -18.1
French Cut Green Beans +11.2 Gooseberry, Ripe -7.7 Homogenized Milk -1.0
Garlic +13.2 Grape, Ripe -7.6 Quark -17.3
Green Cabbage December Harvest +4.0 Grapefruit -1.7  
Green Cabbage, March Harvest +2.0 Italian Plum -4.9 Bread, Biscuits (Stored Grains/Risen Dough)
Kamut Grass +27.6 Mandarin Orange -11.5 Rye Bread -2.5
Lamb’s Lettuce +4.8 Mango -8.7 White Biscuit -6.5
Leeks (Bulbs) +7.2 Orange -9.2 White Bread -10.0
Lettuce +2.2 Papaya -9.4 Whole-Grain Bread -4.5
Onion +3.0 Peach -9.7 Whole-Meal Bread -6.5
Peas, Fresh +5.1 Pear -9.9  
Peas, Ripe +0.5 Pineapple -12.6 Nuts
Red Cabbage +6.3 Rasberry -5.1 Cashews -9.3
Rhubarb Stalks +6.3 Red Currant -2.4 Peanuts -12.8
Savoy Cabbage +4.5 Rose Hips -15.5 Pistachios -16.6
Shave Grass +21.7 Strawberry -5.4  
Sorrel +11.5 Tangerine -8.5 Sweets
Soy Sprouts +29.5 Watermelon -1.0 Artificial Sweetners -26.5
Spinach (Other Than March) +13.1 Yellow Plum -4.9 Barley Malt Syrup -9.3
Spinach, March Harvest +8.0   Beet Sugar -15.1
Sprouted Chia Seeds +28.5 Non-Stored Grains Brown Rice Syrup -8.7
Sprouted Radish Seeds +28.4 Brown Rice -12.5 Chocolate -24.6
Straw Grass +21.4 Wheat -10.1 Dr. Bronner’s Barley
Watercress +7.7   Dried Sugar Cane Juice -18.0
Wheat Grass +33.8 Nuts Fructose -9.5
White Cabbage +3.3 Hazelnuts -2.0 Honey -7.6
Zucchini +5.7 Macadamia Nuts -3.2 Malt Sweetner -9.8
  Walnuts -8.0 Milk Sugar -9.4
Root Vegetables   Molasses -14.6
Beet +11.3 Fish Turbinado Sugar -9.5
Carrot +9.5 Fresh Water Fish -11.8 White Sugar -17.6
Horseradish +6.8    
Kohlrabi +5.1 Fats Condiments
Potatoes +2.0 Coconut Milk -1.5 Ketchup -12.4
Red Radish +16.7 Sunflower Oil -6.7 Mayonaise -12.5
Rutabaga +3.1   Mustard -19.2
Summer Black Radish +39.4   Soy Sauce -36.2
Turnip +8.0   Vinegar -39.4
White Radish (Spring) +3.1    
    Beverages
Fruits   Beer -26.8
Avocado (Protein) +15.6   Coffee -25.1
Fresh Lemon +9.9   Fruit Juice Sweetened
Limes +8.2   Fruit Juice, Packaged, Natural -8.7
Tomato +13.6   Liquor -38.7
    Tea (Black) -27.1
Non-Stored Organic Grains And Legumes   Wine -16.4
Buckwheat Groats +0.5    
Granulated Soy (Cooked Ground Soy Beans) +12.8   Miscellaneous
Lentils +0.6   Canned Foods
Lima Beans +12.0   Microwaved Foods
Soy Flour +2.5   Processed Foods
Soy Lecithin (Pure) +38.0    
Soy Nuts (soaked Soy Beans, Then Air Dried) +26.5    
Soybeans, Fresh +12.0    
Spelt +0.5    
Tofu +3.2    
White Beans (Navy Beans) +12.1    
     
Nuts    
Almonds +3.6    
Brazil Nuts +0.5    
     
Seeds    
Caraway Seeds +2.3    
Cumin Seeds +1.1    
Fennel Seeds +1.3    
Flax Seeds +1.3    
Pumpkin Seeds +5.6    
Sesame Seeds +0.5    
Sunflower Seeds +5.4    
Wheat Kernel +11.4    
     
Fats (Fresh, Cold-Pressed Oils)    
Borage Oil +3.2    
Evening Primrose Oil +4.1    
Flax Seed Oil +3.5    
Marine Lipids +4.7    
Olive Oil +1.0    

Klik hier om zuurgraad (pH) waarden van groeten en fruit te weergeven/verbergen

Groenten pH-waarde Fruit pH-waarde
Aardappelen 6.1 Aardbeien 3.0 – 3.5
Artisjok 5.6 Abrikozen 3.3 – 4.0
Asperges 4.0-6 Ananas 3.3 – 5.2
Aubergine 4.5 – 5.3 Appels,Golden Delicious 3.6
Augurk op zuur 3.2 – 3.5 Appels, Jonathan 3.3
Bieslook 5.2 – 6.1 Appels, McIntosh 3.3
Bloemkool 5.6 Bessen, blauw 3.2 – 4.5
Bonen, spercie 4.6 Bessen, bos 3.7
Bonen, lima 6.5 Bessen, rood 2.9
Bonen, kidney 5.4 – 6 Bessen, kruis 2.8 – 3.1
Bieten 4.9 – 5.6 Bananen 4.5 – 5.2
Champignons (gebakken) 6.2 Citroenen 2.2 – 2.4
Courgette (gekookt) 5.8 – 6.1 Druiven 3.4 – 4.5
Doperwten 5.8 – 7.0 Dadels 6.3 – 6.6
Komkommer 5.1 – 5.7 Frambozen 3.2 – 3.7
Kool, boeren 6.4 – 6.8 Granaatappel 3.0
Kool, groene 5.4 – 6.9 Grapefruit 3.0 – 3.3
Kool, witte 6.2 Kersen 3.2 – 4.1
Kool, rode 5.4 – 6.0 Limoenen 1.8 – 2.0
Kool, savooie 6.3 Mandarijnen 4.0
Koolrabi (gekookt) 5.7 – 5.8 Mango’s 3.9 – 4.6
Linzen (gekookt) 6.3 – 6.8 Meloen, honing 6.3 – 6.7
Maïs 6.0 – 7.5 Meloen, water 5.2 – 5.8
Maïspap 6.0 Nectarines 3.9
Mierikswortel 5.4 Papaya 5.2 – 5.7
Okra (gebakken) 5.5 – 6.4 Perzik 3.4 – 3.6
Olijven (groene) 3.6 – 3.8 Pruimen 2.8 – 4.6
Pastinaak 5.3 Sinaasappelen 3.1 – 4.1
Peper, Spaanse 4.6 – 4.9 Vijgen 4.6
Peterselie 5.7 – 6.0
Pompoen, geel 5.8 – 6.0
Pompoen, wit 5.5 – 5.7
Prei 5.5 – 6.0
Rabarber 3.1 – 3.4
Radijs (rode) 5.8 – 6.5
Radijs (witte) 5.5 – 5.7
Selderij 5.7 – 6.0
Sla 5.8 – 6.0
Spinazie, gekookt 6.6 – 7.2
Spinazie, ingevroren 6.3 – 6.5
Spruitjes 6.0 – 6.3
Tomaten (heel) 4.2 – 4.9
Tomatenpuree 3.5 – 4.7
Tomaten uit blik 3.5 – 4.7
Uien (rode) 5.3 – 5.8
Uien (witte) 5.4 – 5.8
Uien (gele) 5.4 – 5.6
Wortels 4.9 – 5.2
Zilvervliesrijst 6.2 – 6.7
Zuurkool 3.4 – 3.6

Voor patiënt informatie, kunt u op één van onderstaande menu foto’s klikken, waardoor u wordt doorgelinkt naar specifieke webpagina:

Menu